امروزه با توجه به گستردگی ابعاد زندگی روزمره، بسیاری از کارهای مورد نظر امکان پذیر نیست. به عنوان مثال، خانمهای شاغل به دلیل مشغله کاری که دارند، نمیتوانند برخی کارها از قبیل آرایش کردن خود را با صرف وقت مناسب، انجام دهند. به همین دلیل امروزه رو آوردن به آرایشهای دایمی از طریق تاتو(خالکوبی) افزایش پیدا کرده است.ضمن آنکه انواع تاتو هم چنان کاربرد قبلی خود به عنوان ایجاد نقوش مختلف بر پوست را نیز داراست.
در این مقاله ضمن آشنایی با مفهوم تاتو، موارد استفاده و روشهای آن به شما توضیح داده خواهد شد.
تتو
خال کوبی(تاتو) به عمل ایجاد طرح دائمی با رنگهای مخصوص تتو با ماندگاری طولانی بر پوست گفته میشود. این عمل در سراسر جهان با بی حسیهای مربوطه انجام میشود. و حتی میتوان در نقشهای به جا مانده از گذشتگان نیز تصاویری از خالکوبیهای گوناگون مشاهده کرد.
خالکوبی در واقع معنای کلمه tattoo به انگلیسی است. که اصل کلمه tatu به لاتین بوده که از کشور تاهیتی واقع در اقیانوس آرام گرفتهشدهاست. سپس بعد از ترجمه به انگلیسی به این شکل درآمده و معنای اصلی آن علامتگذاری چیزی در جایی مشخص است. که امروزه در قسمتهای مختلف بدن این علامتگذاریها انجام میشود.
خالکوبی در قرن هجدهم میلادی در زبان انگلیسی پدیدار شد. زبانشناسان معتقدند که تاتو از زبان ساموآیی به معنای « کوبیدن » وارد زبان انگلیسی شدهاست.
تاتو با تزریق جوهر به زیر پوست انجام میشود. سوزن هایی که به دستگاه تاتو متصل هستند، این کار را صورت میدهند. این دستگاهها، سوزن را بین ۵۰ تا سه هزار بار به سمت بالا و پایین حرکت میدهند. و جوهر به عمق یک میلی متری پوست وارد میشود. در واقع جوهر در لایه میانی پوست تزریق میشود. زیرا این لایه دارای سلول های ثابتی است و تاتو برای مدت طولانی دست نخورده باقی خواهد ماند.
تاریخچه تتو
خالکوبی قدمتی به اندازه نقاشی دارد. چون در سال ۱۹۹۱ جنازه یخ زده مردی در کوه های آلپ پیدا شده که ۶۱ خالکوبی بر بدنش دارد.در واقع جنازه آن مرد متعلق به ۵۳۰۰ سال پیش بود.
تتو و خالکوبی در ادیان
گفته میشود از دیدگاه بعضی از شاخههای دین اسلام، خالکوبی جایز نیست. اما در تشیع اکثر مراجع نظر به مباح بودن آن دارند. در فتوای آیت الله خامنه ای گفته شده: «تتو کردن اگر برای بدن ضرر قابل توجهی داشته باشد یا تصاویر مستهجن یا مطالب باطلی را بر بدن تتو کنند جایز نیست. اما اگر برای بدن ضرری نداشته باشد و مطالبی که نوشته شده، مطالب یا نماهای حرامی نباشد و مفسدهٔ دیگری بر این کار مترتب نشود اصلش اشکالی ندارد.»
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.