تاریخچه و سیر تکامل عطر در تاریخ

تاریخچه و سیر تکامل عطر در تاریخ ، دنیای فشن به شاخه‌های متعددی تقسیم شده و تمام این شاخه‌ها جذابیت خود را دارند. از انواع اکسسوری و جواهرات گرفته، تا لباس‌هایی که همیشه می‌بینیم. اما یکی از زیرشاخه‌های بسیار مهم صنعت مد و فشن، لوازم آرایشی به خصوص عطر و ادکلن است. برندهای برتر صنعت مد همگی عطر و ادکلن‌های خاص خود را به بازار ارائه می‌دهند و بسیار پرطرفدار هستند. برخی دیگر نیز برندهایی هستند که فقط ادکلن تولید می‌کنند. برندهایی مانند Chanel، Dior و بسیاری دیگر، تمرکز زیادی بر تولید و مارکتینگ ادکلن‌ها دارند و میزان بالای فروش ادکلن در صنعت مدغیرقابل انکار است. با ایران مشاغل همراه باشید.

اولین ادکلن و عطر در عصر باستان

تاریخچه و سیر تکامل عطر در تاریخ ،مصر باستان تمدنی سرشار از شگفتی است. مصریان باستان مخترع چیزهای شگفت انگیزی بودند و عطر یکی از آن‌هاست. در سال 1897 باستان شناسان مشغول تحقیقات و حفاری بودند که با مقبره یک شخص بسیار مهم در تاریخ مصر مواجه شدند. پس از بررسی‌های متعدد، این باستان شناسان متوجه وجود بویی خوش‌آیند شدند که پس از پنج هزار سال، هنوز هم در آن مقبره جریان داشت. شخصی که در آن مقبره دفن شده بود، میزان زیادی از روغن‌های معطر به همراه داشت که با وجود گذشت هزاران سال، هنوز هم رایحه شیرین خود را حفظ کرده بود.

مصریان باستان افرادی بودند که به زیبایی و خوش بویی اهمیت زیادی می‌دادند و این موضوع به روحانیت هم وارد شده بود. موبدان در معابد، عودهای شگفت انگیزی درست می‌کردند که با عطرافشانی آن‌ها، خدایان خود را خشنود می‌ساختند. یکی از این عودها که شهرت بسیاری دارد، عود کیفی Kyphi است.
این عود از 16 ماده تشکیل شده: صمغ چند نوع درخت، Cypress Grass (نوعی علف معطر)، شراب، عسل، سرو کوهی، کشمش و چند ماده دیگر. این مواد پس از له شدن به شکل عود درآمده و در معابد سوزانده می‌شدند تا خدایان را راضی و مردگان را در سفرشان به آخرت یاری کنند. در یکی دیگر از اکتشافات باستان شناسان، اتاقی کشف شد که روی دیوارهای آن، به صورت هیروگلیف دستور ساخت عطرهای مختلف نوشته شده و آنجا فقط برای تولید عطر مورد استفاده قرار می‌گرفت.

کاربرد روغن‌ها و اسانس‌های معطر

تاریخچه و سیر تکامل عطر در تاریخ ،در ابتدا، مصریان باستان از روغن‌ها و اسانس‌های معطر برای مومیایی و تدفین مردگان استفاده می‌کردند. پروسه مومیایی کردن مردگان روزها طول می‌کشید و موبدان باید جسدها را با انواع گیاهان و روغن‌ها معطر نگه می‌داشتند تا بوی بد جسد مزاحم کارشان نشود. جدا از آن اشاره شد که از انواع عطرها نیز برای عبادت و پرستش هم استفاده می‌شد.

تاریخچه و سیر تکامل عطر در تاریخ ،ثبت شده که ملکه و فرعون مشهور مصری کلوئه‌پاترا هنگامی که قصد اغوای سردار رومی مارک آنتونی را داشت، پرچم‌های کشتی خود را سرتاسر به اسانس‌های معطر آغشته کرد تا همه متوجه رسیدن کلوئه‌پاترا شوند. این کار تاثیر بسیار زیادی بر مارک آنتونی گذاشت. همچنین کلوئه‌پاترا همیشه نامه‌های خود به مارک آنتونی را آغشته به عطر می‌کرد.

اما اسانسی که مانند عطرهای امروزی عمل می‌کرد توسط اولین کیمیاگر تاریخ یعنی Tapputi ابداع شد. تاپوتی یک زن مصری بود که با تقطیر گل‌ها و گیاهان معطر، اسانس‌های روغنی غلیظی تولید می‌کرد که شباهت زیادی به اسانس‌ها و ادکلن‌های امروزی داشتند.

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *