عوارض دمنوش

مقالات

3 شهریور 1401 334 بازدید
عوارض دمنوش ،ضررهای دمنوش ، دمنوش چای سبز ،ایران مشاغل سامانه ثبت مشاغل کشور

عوارض دمنوش

عوارض دمنوش، سبک زندگی امروزه مردم سبب شده همه به دنبال راهکاری طبیعی باشند که سلامت جسم و روح آن‌ها را تضمین کند، راهی که کمترین میزان عوارض را داشته و خیلی زود به نتیجه مطلوب برسد. یکی از این موارد مصرف دمنوش هاست، به طوریکه امروزه تعداد زیادی از افراد جامعه به مصرف دمنوش‌ها روی آورده‌اند. اما مصرف همین دمنوش‌ها و جوشانده های گیاهی نیز تدابیر خاص خود را می‌طلبد که در ایران مشاغل به آن خواهیم پرداخت.

عوارض دمنوش ،ضررهای دمنوش ، دمنوش چای سبز ،ایران مشاغل سامانه ثبت مشاغل کشور

 

 دمنوش چیست؟

دمنوش یک اصطلاح جدید است که برای دمکرده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.دمنوش‌ها نسبت به جوشانده‌ها عملکرد ملایم‌تر و بالطبع عوارض کمتری دارند ضمن این‌که برای مزاج ها، سنین و آب و هوای مختلف نیز سازگارتر هستند.عمده دمنوش‌هایی که در حال حاضر مصرف آن رایج شده مزاج گرم دارند.ولی چون دم کردن فرآیندی است که خروجی آن یک نوشیدنی با اجزای عملکردی نسبتا ضعیف است مزاج‌های مختلف می‌توانند از دمنوش‌ها استفاده کنند.

 

دمنوش ها به عنوان گروهای متفرقه در تغذیه مصرف می‌شود و به عنوان نوشیدنی روتین که همه مردم از آن استفاده کنند نیستند.قبل از مصرف دمنوش ها چه طبیعی و چه شیمیایی بهتر است با یک متخصص تغذیه و متخصص طب سنتی در مورد دمنوش ها مشورت شود.علیرغم سودمند بودن داروها و دمنوش های گیاهی در بسیاری از بیماری ها، مصرف خودسرانه آن ها می تواند بسیار خطر آفرین بوده و تهدیدی برای سلامت جامعه باشد.

 

عوارض دمنوش ،ضررهای دمنوش ، دمنوش چای سبز ،ایران مشاغل سامانه ثبت مشاغل کشور

عوارض دمنوش‌ ها در صورت مصرف بی رویه آن

برخی خانواده‌ها عادت به مصرف میزان زیادی دمنوش در طول شبانه روز دارند و اغلب نگرانند که مصرف زیاد از حد این نوشیدنی‌ها تهدیدکننده سلامت‌شان باشد. و از عوارض دمنوش بی خبرند.در پاسخ به این افراد باید خاطر نشان کرد با وجودی که دمنوش ‌ها ترکیبات نسبتا ضعیفی هستند ولی احتمال دارد بعضی از افراد به‌دلیل زمینه مزاجی و ارثی و شرایط متعدد دیگر با مداومت مصرف دمنوش ‌ها دچار عوارضی ناخوشایند شوند.

خطرات دمنوش
این مساله زمانی جدی‌تر می‌شود که بدانیم بسیاری از دمنوش ‌هایی که با عناوین مختلف شامل دمنوش لاغری و امثال آن به وفور به فروش می‌رسند حاوی داروهایی هستند که خالی از سمیت نبوده و می‌توانند عوارض جدی داشته باشند.در خوشبینانه ‌ترین حالت اگر بگوییم دمنوش ‌ها هیچ عارضه‌ای ندارند باید یادآور شویم که زیاده روی در مصرف بهترین و مفیدترین خوراکی ها و آشامیدنی‌ها هم می‌تواند خطرناک باشد.

تدابیر مصرف دمنوش ها در مقابل عوارض دمنوش

  • برای مصرف دمنوش های گیاهی نخست باید به عواملی مانند سن افراد، طبع گیاه، موقعیت جغرافیایی و فصل توجه داشت.
    دمنوش‌ها باید روی حرارت غیرمستقیم دم بکشند نه این که روی حرارت جوشانده شوند.
    از گیاهانی برای دمنوش استفاده کنید که خالص بوده و از مواد افزودنی در آن‌ها استفاده‌ نشده باشد.
    برای دم کردن دمنوش‌ها قوری‌های چینی یا شیشه‌ای بهترین گزینه هستند.
    رنگ دهنده‌ها یا طعم‌دهنده‌های افزودنی در دراز مدت مضر خواهند بود؛ بنابراین اگر دمنوشی را خریداری کردید از این نظر نیز اطمینان حاصل کنید.
    تاریخ مصرف دمنوش مهم است
  • دمنوش‌‏ها حاوی ترکیبات مفیدی هستند که بر اثر گذشت زمان با اکسیژن هوا فعل و انفعال پیدا می‌کنند و از مزیتشان کاسته می‌شود.
    به همین دلیل، دمنوش‏ را در محیط خشک، خنک، در سایه و به مدت ۲ تا ۳ ماه نگهداری کنید.
    بیش از این مدت نگهداری، با وجود آن که احتمال دارد طعم و بو تغییر نکند و فاسد نشود، اما به مرور از فواید آن کاسته می‌شود،
    ضمن این که دمنوش‌های فله‌ای بی‌نام و نشان اغلب تاریخ مصرف مشخصی ندارند و احتمال غیربهداشتی بودن آن‌ها زیاد است.
    نکاتی که در هنگام مصرف برخی دمنوش ها باید توجه کرد
  • دمنوش بابونه

دمنوش‌ها در سنین متفاوت تاثیرات مختلفی بر روی بدن دارند، برای مثال دمنوش بابونه به دلیل آنکه طبع گرمی دارد برای جوانان با طبع گرم مضر است، اما این دمنوش در میانسالی می‌تواند خاصیت چربی سوزی داشته باشد.افراد بعد از سن ۳۵ سالگی بهتر است که از دمنوش هایی مانند بابونه شیرازی استفاده کنند تا تعادل در سیستم گوارش آنها برقرار شود.

 

عوارض دمنوش ،ضررهای دمنوش ، دمنوش چای سبز ،ایران مشاغل سامانه ثبت مشاغل کشور

انواع دمنوش ها و عوارض دمنوش

دمنوش گل گاوزبان

مصرف گل گاو زبان به صورت جوشیده ممکن است سبب ناراحتی های روحی و روانی شود.عده‌ای به دلیل سردرد ناشی از آلودگی هوا اقدام به مصرف دمنوش‌ها می‌کنند که باید توجه داشت به طور مثال مصرف گل گاوزبان به‌صورت خودسرانه باعث آرام‌بخشی نخواهد شد.

دمنوش اسطوخودوس

مصرف دمنوش اسطوخودوس (لاوندر) سبب پاکسازی کبد می شود. از طرفی مصرف این دمنوش در شب کاهش رطوبت و سردی مغز را در پی دارد.دمنوش رازیانه دمنوش رازیانه یا تخم گشنیز سرشار از هورمون های زنانه است بنابراین مردان باید از مصرف این دمنوش ها خودداری کنند.همچنین مصرف این دمنوش ها در زنان مجرد باید با احتیاط صورت گیرد.

 

چای سبز

چای سبز سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان است و مطالعات نشان داده که می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان و همچنین خطر ابتلا به بیماریهای قلبی-عروقی را کاهش دهدامروز استفاده از چای سبز برای درمان اضافه ‌وزن و لاغری موضعی طرفدار زیادی پیدا کرده است،اگرچه ادعاهایی مبنی بر اثرات ضد چاقی چای سبز موجود می باشد اما نتایج مطالعات اثرات قابل توجهی بر کاهش وزن از این گیاه نشان نداده است.

دمنوش پونه

پونه گرم و خشک است، این برگ‌های سبز با کمی کرک گاهی مایل به بنفش بلدند با آنتی اکسیدان فراوان خود سیستم ایمنی را تقویت کنند.دمنوش پونه در مسمومیت‌های غذایی، اسهال و استفراغ و دل‌پیچه، در روز نخست قاعدگی و دردهای آن نیز ویژه محسوب می‌شود و فنجانی چای پونه همراه نبات یا کمی عسل بعد غذا توصیه می‌شود.

 

عوارض دمنوش ،ضررهای دمنوش ، دمنوش چای سبز ،ایران مشاغل سامانه ثبت مشاغل کشور

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *