بهترین خواص زیره

مقالات

5 مهر 1401 240 بازدید
بهترین خواص زیره ،درباره زیره ،زیره چیست ،زیره سیاه ، زیره سبز ،ایران مشاغل سامانه ثبت مشاغل کشور

بهترین خواص زیره

بهترین خواص زیره ،خواص زیره شامل کمک به هضم، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان بیماری‌های پوستی و بی‌خوابی است. همچنین به درمان کم‌خونی، جوش صورت، سرطان و اختلالات تنفسی مانند آسم و برونشیت کمک می‌کند. در ادامه درباره خواص زیره سیاه و خواص زیره سبز بیشتر بخوانید. با ایران مشاغل همراه باشید:

 

 

زیره چیست؟

زیره دانه‌ای معطر و ضد نفخ است که در آشپزی و پزشکی کاربرد دارد و دارای طبع گرم و خشک می‌باشد. دانه‌های زیره با چوب، کوبیده می‌شود. این دانه به صورت خودرو در افغانستان، ایران، ازبکستان، تاجیکستان، ترکیه، مراکش، مصر، هند، کوبا، سوریه، مکزیک و شیلی رشد می‌کند. این دانه در فلسطین به صورت خودرو رشد نمی‌کند اما در زمان گذشته در آنجا کشت می‌گردید.

بهترین خواص زیره ،درباره زیره ،زیره چیست ،زیره سیاه ، زیره سبز ،ایران مشاغل سامانه ثبت مشاغل کشور

 

ارزش غذایی زیره

زیره یک منبع خوب از آهن، منگنز، منیزیم، کلسیم، مس، روی، پتاسیم و فسفر است. دیگر ویتامین‌های موجود در آن را شامل تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین‌های A، C، E، K و ویتامین B6. همچنین در زیره چربی‌های اشباع، سدیم و کلسترول بسیار پایین است.

چند نوع زیره وجود دارد؟

زیره در دو نوع زیره سبز (با نام علمی: Cuminum cyminum) و زیره سیاه (با نام علمی: Carum carvi) وجود دارد که دومی به «زیره ایرانی» معروف است.

  • زیره سیاه (زیره کوهی): این نوع زیره را به اسم زیره کرمانی هم می‌شناسند ویکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های استان کرمان است زادگاه اولیه آن استان کرمان بوده است و در مناطق کوهستانی می‌رویید.
  • زیره سبز: نوع دیگری از ارقام زیره است هم به صورت خودرو و هم به صورت پرورشی یافت می‌شود در ایران بیشتر به صورت پرورشی کشت و کار می شود و یکی از اجزای اصلی پودر کاری است.

بهترین خواص زیره ،درباره زیره ،زیره چیست ،زیره سیاه ، زیره سبز ،ایران مشاغل سامانه ثبت مشاغل کشور

 

 

 

خواص زیره :

درمان یبوست و خواص زیره

دانه‌های زیره فیبر بالایی داشته که ترشح آنزیم‌های زیاد را در مجرای گوارشی تحریک کرده و مشکلات شدید مجرای گوارشی مانند بواسیر را رفع می‌کند. زیره ملینی بسیار قوی بوده و می‌توان آن را بصورت چای نوشید یا پودر آن را با عسل مخلوط کرد تا از یبوست جلوگیری نماید.

کمک به هضم غذا

زیره سبز حاو ترکیبی است که غده‌های مسئول ترشح اسیدها، صفرا و آنزیم‌ها را تحریک کرده و باعث هضم آسان غذا در معده و روده می‌شود. همچنین زیره سبز از تشکیل گاز در دستگاه گوارش جلوگیری کرده و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

درمان سوءهاضمه

باتوجه‌به مطالعه‌ای که در سال 1999 در مجله‌ی آلمانی تحقیق دارو منتشر شد، ترکیبی از روغن زیره و روغن نعنا می‌تواند سوء هاضمه را درمان کند. برای این مطالعه، 120 بیمار مستعد سوءهاضمه به‌مدت 4 هفته هر روز از ترکیب نعنا و زیره یا سیزاپراید (دارویی که معمولا برای درمان سوزش سردل به‌کار می‌رود) استفاده کردند. نتایج مطالعه نشان داد که هر دو درمان، در تسکین علائم سوءهاضمه به یک اندازه مؤثر بوده‌اند. البته مشخص نیست آیا روغن زیره به‌تنهایی در دمان سوءهاضمه مفید است یا خیر.

افزایش سوخت و ساز بدن

دانه‌های زیره باعث افزایش جذب مواد مغذی در بدن شده و سرعت متابولیک را بالا برده و سوخت و ساز سالم بدن را حفظ می‌نمایند. همچنین زیره حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن بوده و انجام فرایندهای مختلف در بدن را سرعت می‌بخشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن از خواص زیره

در زیره سبز به میزان بالایی ویتامین C وجود دارد و مصرف این ادویه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این ویتامین بدن افرادی را که بدلیل استرس سیستم ایمنی بدنشان تضعیف شده را تقویت می‌کند. ویتامین C باعث رفع التهاب شده و خطر فشار خون و سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

بهترین خواص زیره ،درباره زیره ،زیره چیست ،زیره سیاه ، زیره سبز ،ایران مشاغل سامانه ثبت مشاغل کشور

به درمان آسم و برونشیت کمک می‌کند

دانه‌های زیره می‌تواند به بیماران مبتلا به آسم کمک زیادی بکند. تیموکینون موجود در این دانه‌ها يک عامل ضد التهابی است که نه تنها تورم مجاری تنفسی را کاهش می‌دهد بلکه باعث فراخ شدن آن‌ها نیز می‌شود. بنابراین، نوشیدن چای زیره به طور روزانه مشکل آسم را در فرد مبتلا تسکین می‌دهد.

مراقبت از پوست

در زیره سبز ویتامین E وجود دارد که بعنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کند و به تقویت دیواره ویرگی در پوست کمک می‌نماید و رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد. همچنین زیره سبز بعنوان ماده طبیعی ضد پیری عمل کرده و باعث سالم و جوان ماندن پوست می‌شود.

بی‌خوابی را درمان می‌کند

دانه‌های زیره با افزایش مقدار منیزیم و کنترل سوخت و ساز بدن، به درمان بی خوابی کمک کرده و باعث بهبود کیفیت، مدت و آرامش خواب افراد می‌شود.

خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد

مصرف مداوم زیره به شکل موثری هیپوگلیسمی را کاهش می‌دهد. بیماری دیابت شرایطی است که در آن سطح گلوکوز موجود در ادرار فرد بالاتر از سطح معمول است. بنابراین در کنار داروها، دانه‌های زیره را هم در رژیم‌تان بگنجانید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *