ضدآفتاب و خواص آن

مقالات

11 خرداد 1401 208 بازدید
ضد آفتاب و فواید آن

ضدآفتاب و خواص آن

کرم های ضد آفتاب

ضدآفتاب در اصل یک مانع است که از پوست در برابر جذب اشعه ماوراء بنفش (UV) محافظت می کند. دو نوع اشعه ماوراء بنفش وجود دارد که می تواند بر پوست تأثیر بگذارد. اشعه UVA که باعث پیر شدن پوست می شود و اشعه UVB که معمولاً باعث آفتاب سوختگی می شود. در این مقاله از سایت ایران مشاغل میخواهیم با فواید استفاده از ضد آفتاب اشنا شویم.

فواید استفاده از ضد آفتاب

ضدآفتاب یک داروی بدون نسخه محسوب می شود و تنها در صورتی می تواند «کرم ضد آفتاب طیف وسیع» تلقی شود که پوست را در مقابل هر دو نوع اشعه ماوراء بنفش محافظت کند.

 

روی برچسب تیوب ها یا شیشه های ضدآفتاب، عددی به نام فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) دیده می شود. SPF ، درجه ای است که نشان می دهد کرم ضد آفتاب تا چه میزان از پوست در برابر نور خورشید محافظت می کند. به عنوان مثال، طبق آکادمی پوست آمریکا، یک کرم ضد آفتاب با درجه SPF 30 ، 97 درصد از اشعه UVB خورشید را مسدود می کند. هرچه این عدد در ضد آفتاب بیشتر باشد، در مسدود کردن اشعه UVB بهتر عمل می کند.

 

نکته مهم این است که هیچ کرم ضدآفتابی 100 درصد اشعه ماوراء بنفش را مسدود نمی کند. هم چنین، هر چقدر هم میزان SPF زیاد باشد، همه کرم های ضد آفتاب برای مدت زمان یکسان از پوست محافظت می کنند. به عنوان مثال، یک کرم ضد آفتاب با SPF برابر 80، از نظر دوام، فرقی با یک کرم ضد آفتاب با SPF برابر15 ندارد. همه کرم های ضد آفتاب باید حداقل هر دو ساعت یک بار یا بلافاصله پس از شنا یا تعریق مجدداً استفاده شوند.

ضد آفتاب و فواید آن

ضد آفتاب یک انتخاب یا یک ضرورت؟

کرم ضدآفتاب نقش مهمی در محافظت از پوست در برابر نور خورشید دارد. وقتی از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF 30 یا بالاتر استفاده می کنید، می توانید:

 

از آفتاب سوختگی جلوگیری کنید.

از تیره شدن پوست ممانعت کنید.

علائم پیری را کاهش دهید.

خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهید.

 

 

ضد آفتاب و فواید آن

چه کسانی از ضدآفتاب استفاده کنند؟

بخواهیم جوابی کوتاه به این پرسش بدهیم، باید بگوییم همه! مردان، زنان و کودکان بالای شش ماه باید هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنند. این در مورد افرادی که به راحتی دچار آفتاب سوختگی می شوند و کسانی که پوست آن ها دیرتر آفتاب سوخته می شود هم صدق می کند. این نکته را به خاطر بسپارید که چه دچار آفتاب سوختگی شوید و چه دچار آن نشوید، اشعه های مضر آفتاب به پوست شما آسیب وارد می کنند.

امتیاز شما به این صفحه :
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *